sample of publications
-
articles
- La movilidad profesional de los directores de fotografía: la trayectoria de Javier Aguirresarobe del cine español al blockbuster digital de Hollywood. Hispanic Research Journal. 24:38-55. 2024
- Traumatic Landscapes from Above: Images of Colonization and Violence in the Sea of Plastic. Iluminace. 35:9-30. 2023
- Las porteadoras, metáforas del confín. Una mirada interseccional a los documentales postcoloniales sobre la frontera hispano-marroquí = The porters, metaphors of the border. An intersectional look at postcolonial documentaries on the Spanish-Moroccan border. PAPELES DEL CEIC-INTERNATIONAL JOURNAL ON COLLECTIVE IDENTITY RESEARCH. 2022/2:1-14. 2022
- Promoting and Curating US Experimental Cinema in Europe: "The Western American Experimental Film" Tour in 1963 and the New American Cinema. Framework: The Journal of Cinema and Media. 63:183-195. 2022
- Archivos en construcción, comunidades vulnerables y migración: transferencia e investigación innovadora en proyectos y asociaciones audiovisuales = Archive-in-the-making, vulnerable communities and migration: outreach and innovative scholarship in audiovisual-bases research projects and associations. Atalante. 177-208. 2022
- Cine, migración y archivos = Cinema, migration and archives. Atalante. 7-17. 2022
- Usos del archivo en el documental postcolonial español. Atalante. 137-150. 2022
- Migration and educational network: self-mediation as an intercultural practice = (Migración y red educativa: la automediación como práctica intercultural). Culture and Education. 34:164-179. 2022
- Naked weekends, white sheets, and masked erotica. The changing limits of decency in the Spanish sexy comedies of the transition to democracy. Comedy Studies. 13:28-40. 2022
- El archivo como intervención política: Migración y cine en el Archivo de Cine de Movilidad. TECMERIN: Revista de Ensayos Audiovisuales. 7. 2021
- Digital placemaking as survival tactics: Sub-Saharan videos' the Moroccan-Spanish border. Convergence-The International Journal of Research into New Media Technologies. 1-15. 2021
- Introduction: Digital changes in Latin American cinemas. Journal of Latin American Cultural Studies. 28:493-502. 2019
- The Institutionalisation of Ibero-American Cinema in the Twenty-First Century: The Fénix and PLATINO Awards. Journal of Latin American Cultural Studies. 28:577-594. 2019
- Manufacturing proximity through film remakes: Remake rights representatives and the case of local-language comedy remakes. Communications-European Journal of Communication Research. 44:282-303. 2019
- The cartographic imagination in Spanish and Latin American documentaries: technological, social, and physical mapping across the Hispanic Atlantic. Screen. 59:240-248. 2018
- Latin American caretakers in Spain: Reading effect and agency in The Goodbye. Short Film Studies. 9:173-177. 2018
- A Network of Affinities: Helena Lumbreras's Collective Films and Social Struggle in Spain. Modern Language Review. 112:397-412. 2017
- Memoria y fosas comunes: estrategias políticas del documental independiente. Atalante. 187-198. 2017
- Las prácticas televisuales de Iván Zulueta. Comparative Cinema. 3:58-67. 2015
- Mediating migration in Ceuta, Melilla and Barcelona: border thinking and transnationalism from below in independent documentary. Transnational Cinemas. 6:137-155. 2015
- In and out: the transnational circulation of Spanish cinema in digital times (Introduction to Special Issue). Journal of Spanish Cultural Studies. 16:1-8. 2015
- Times of transition in Hispanic cinemas. Studies in Spanish and Latin American Cinemas. 10:127-135. 2013
- Producción y circulación del documental en el entorno digital: El caso de Mapa (Elías León Siminiani, 2012). Telos: cuadernos de comunicación, tecnología y sociedad. 72-81. 2013
- De sastres y modelos: entre el postcolonialismo y la transnacionalidad en el documental experimental español. Arte y Políticas de Identidad. 8:137-155. 2013
- Film workshops in Spain: Oppositional practices, alternative film cultures and the transition to democracy. Studies in European Cinema. 8:227-242. 2012
- X Films: desarrollismo y mecenazgo. Archivos de la filmoteca. 168-181. 2012
- La "X" marca el lugar. La condición transnacional del documental en el siglo XXI. Icono14. 10:61-78. 2012
- Producción colaborativa en directo como alternativa: una experiencia académica. ALAIC, Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación. enero-junio:138-148. 2010
-
book chapters
- Sketches of Spain: The production and circulation of spanish experimental cinema. In: A companion to experimental cinema. Wiley Blackwell. 84-110. 2023
- Documental y vanguardia: un recorrido por las prácticas experimentales y de no ficción. In: El documental en España: historia, estética e identidad. CATEDRA. 345-328. 2023
- Physical, affective and symbolic immobility in the videos made by Sub-Saharan migrants at the EU external borders in Northern Africa. In: Border crossings and mobilities on screen. Routledge. 10-23. 2022
- Estudiar cine en Cuba: la importancia de la Escuela Internacional de Cine y Televisión (EICTV) en el cine español y latinoamericano de los 90. In: Cine y cultura popular en los 90: España-Latinoamérica. Peter Lang, S.A. 85-104. 2020
- Argentine Cinema in the Age of Digitization: Between Foreign Dominance and Discussion of Benefits. In: Contemporary Latin American Cinema. Resisting Neoliberalism?. Palgrave MacMillan. 171-194. 2018
- Mediating migration in Ceuta, Melilla and Barcelona: border thinking and transnationalism from below in independent documentary. In: Transnational Cinema at the Borders. Borderscapes and the cinematic imaginary. Routledge. 21-39. 2018
- Parchís as a multimedia franchise: Consumption and fandom across the Hispanic world. In: Childhood and celebrity. Routledge. 2017
- The collaborative practices of the Authorless Cinema Collective (Colectivo de Cine sin Autor). In: Community Filmmaking: Diversity, Practices and Places. Routledge. 98-113. 2017
- Film and television. In: The Routledge Companion to Latin American Cinema. Routledge. 344-357. 2017
- Cosas que hacen crack. Emociones y cinefilia en Color perro que huye (Andrés Duque, 2011). In: Revisitando el cine documental: de Flaherty al webdoc. SOCIEDAD LATINA DE COMUNICACION SOCIAL. 181-204. 2015
- Más allá del Serengueti : distribución del documental español, c. 2013. In: No se está quieto. Nuevas formas documentales en el audiovisual hispánico. IBEROAMERICANA EDITORIAL VERVUERT, S.L.. 59-84. 2015
- Más moral que el Alcoyano: espacio social y cultura popular en el cine de Jorge Tur. In: Territorios y Fronteras II: Emergencias y urgencias en el cine documental español. Universidad del País Vasco (UPV). 99-117. 2014
- Piggin' Out! Constructing Spanish Cultural History Through Media Sampling. In: Sampling Media. OXFORD UNIVERSITY PRESS. 88-100. 2014
- Tardotransición y televisión: el caso de Camaleó. In: Las imágenes del cambio. Medios audiovisuales en las transiciones a la democracia. EDITORIAL BIBLIOTECA NUEVA,S.L.. 111-134. 2013
- From puppets to puppeteers: modernising Spain through entertainment television. In: Popular television in authoritarian Europe. MANCHESTER UNIVERSITY PRESS. 2013
- Almodóvar and Spanish patterns of film reception. In: A Companion to Pedro Almódovar. JOHN WILEY AND SONS. 129-152. 2013
- (Almost) Everybody loves Javier Bardem.."For he is a good actor": Critical reception in the Spanish and US Media. In: Transnational Stardom. International Celebrity in Film and Popular Culture. PALGRAVE. 165-186. 2013
- Plug-ins del yo. Inscripciones autobiográficas en los documentales transnacionales de Andrés Duque. In: El documental en el entorno digital. FUNDACIÓN PER A LA UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA (FUOC). 101-117. 2013
- Viva la muerte (1971), de Fernando Arrabal: vivir el destierro al borde del éxtasis. In: Filmar el exilio desde Francia. INSTITUTO CERVANTES. 39-45. 2012
- Shirley Temple Story. In: Directory of World Cinema: Spain. Intellect. 131-132. 2011
-
books
- Imaginarios digitales en los cines hispánicos: historias de pertenencia y desarraigo. Ed. 24. Berlin: PETER LANG GROUP AG. 2023
-
conference contributions
- Branding as conflict. The institutionalization of Iberoamerican cinema in the 21 st Century 2016
- Moderador de la mesa "La distribución del documental" 2016
- Nations of failed experiments: materiality and primitivism in the films of Isaki Lacuesta and Andrés di Tella 2016
- Participante de la mesa "Conclusiones finales" 2016
- Documental y memoria: más allá del abuso y la victimización 2015
- La marca como conflicto: tres propuestas cinematográficas que cuestionan la branderización de Latinoamérica 2015
- Memoria y cine español 2015
- Migration, Border Thinking and Transnationalism from below in European Documentary 2015
- ¿Las tontas del bote? Lina Morgan y los estereotipos femeninos en la comedia cinematográfica española 2015
- Shadows in Motion: Minor Cinema Practices of Latin American Filmmakers in Spain in the 2000s 2014
- Transnational Memories in Recent Spanish Documentaries 2014
- Many times, different looks: The televisual experiences of Iván Zulueta 2013
- A cinema of Japes: The Comic Legacy of Experimental Film 2012
- El Instituto Cervantes y la promoción de la cultura audiovisual hispanoamericana 2012
- Revolución o Muerte! Cadáveres exquisitos, viajes alucinados y transiciones zombies en Juan de los Muertos (Alejandro Burgués, 2011) 2012
- Periodismo colaborativo de bajo coste: un sistema multicámara basado en móviles capaz de salir en directo a la web. 331-344. 2011
- What do we do with 'this'? The Problematic Relativity of Archiving Minor Cinemas in Contemporary Spain 2011