Adaptar la metáfora: un ejemplo de "La vida es sueño" de Calderón Articles uri icon

publication date

  • November 2023

start page

  • 315

end page

  • 335

volume

  • 16

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1888-8046

abstract

  • ESPAÑOL: En este trabajo se hace un análisis de cuatro adaptaciones para lectores jóvenes de las metáforas que contiene el parlamento inicial de Rosaura en la obra La vida es sueño de Calderón: las dos elaboradas por Ricardo Gómez para la editorial SM, que siguen el modelo versificado del original aunque transformando los heptasílabos y endecasílabos calderonianos en verso libre; la realizada por Stephanie Burckhard para la editorial guatemalteca Cazam Ah en formato e-book, prosificada, que se define explícitamente como «adaptación al español moderno»; y la llevada a cabo por el IES Don Bosco, no publicada en ninguna editorial, de circulación libre en Internet y prototipo de ciertas adaptaciones más personales al aula, en la que priman las explicaciones en nota a pie de página. Teniendo en cuenta las necesidades de los lectores potenciales de estas obras, el trabajo sopesa los pros y contras de las decisiones tomadas por los adaptadores en el tratamiento de la metáfora calderoniana y ofrece una nueva propuesta de adaptación que busca salvar los escollos aún existentes.
    INGLÉS: This paper analyzes four adaptations for young readers of the metaphors contained in Rosaura's initial speech in Calderón's La vida es sueño: the two adaptations made by Ricardo Gómez for the SM publishing house, which follow the versified model of the original although transforming the Calderonian heptasyllables and hendecasyllables into free verse; the one made by Stephanie Burckhard for the Guatemalan publishing house Cazam Ah in e-book format, prosified, which is explicitly defined as «adaptation to modern Spanish»; and the one carried out by the IES Don Bosco, not published in any editorial, with free circulation on the Internet and prototype of certain more personal adaptations to the classroom, in which footnote explanations prevail. Taking into account the needs of the potential readers of these works, the paper weighs the pros and cons of the decisions made by the adapters in the treatment of the Calderonian metaphor and offers a new adaptation proposal that seeks to overcome the remaining pitfalls.

subjects

  • Literature

keywords

  • la vida es sueño; teatro; adaptación; metáfora; jóvenes lectores; life is a dream; theater; adaptation; metaphor; young readers