The transition toward the business formality of the Peruvian MSEs: How does the perception of entrepreneurs and the sector influence? Articles uri icon

publication date

  • February 2022

start page

  • 100

end page

  • 114

issue

  • 1

volume

  • 35

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1012-8255

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 2056-5127

abstract

  • The formalization of a company is a process that requires compliance with standards established by government institutions. In developing countries, many businesses start this process, but do not finish it, with different levels of formality. The objective of this research is to analyze how the perception of entrepreneurs about bureaucratic procedures and the sector determine the level of formality regarding an established company that has taken the first step to formality. Design/methodology/approach: The National Survey of Micro and Small Enterprises (MSEs) is used with a sample of 4,619 Peruvian MSEs with more than three years of operation within the manufacturing and services sector. The data are analyzed with the ordered logistic regression technique. Findings: The results show that the more favorable the perception of entrepreneurs about the ease of bureaucratic procedures, the higher the level of business formality; and companies in the manufacturing sector are less formal than those in the services sector. In addition, the perceptions of entrepreneurs positively moderate the level of formality in the case of companies in the manufacturing sector. Originality/value: Levels of formality in established companies are analyzed, defined by the compliance degree with the requirements to be a formal company. The literature on business informality in emerging countries is expanded, particularly in Latin America, incorporating the analysis of the formalization process = Propósito: La formalización de una empresa es un proceso que exige el cumplimiento de normas establecidas por las instituciones de gobierno. En países en desarrollo, muchas empresas empiezan este proceso, pero no lo terminan, existiendo diferentes niveles de formalidad. El objetivo de esta investigación es analizar cómo la percepción de los empresarios sobre los trámites burocráticos y el sector determina el nivel de formalidad de una empresa establecida que ha dado el primer paso hacia la formalidad. Diseño/metodología/enfoque: Se utiliza la Encuesta Nacional de la Micro y Pequeña Empresa con una muestra de 4.619 micro y pequeñas empresas peruanas de los sectores de manufactura y servicios con más de tres años de operación. Los datos son analizados con la técnica de regresión logística ordenada. Hallazgos: Los resultados muestran que cuanto más favorable es la percepción de los empresarios sobre la facilidad de los trámites burocráticos mayor es el nivel de formalidad empresarial, y las empresas del sector manufactura son menos formales que las del sector servicios. Además, las percepciones de los empresarios moderan positivamente en el nivel de formalidad para el caso de las empresas del sector manufactura. Originalidad/valor: Se analizan niveles de formalidad en empresas establecidas, definidas por el grado de cumplimiento de las exigencias para ser una empresa formal. Se amplía la literatura sobre informalidad empresarial en países emergentes, particularmente en América Latina, incorporando el análisis del proceso de formalización.

subjects

  • Business
  • Economics

keywords

  • industry; levels of informality; mses; perceptions; peru