Applicant reactions to social network web use in personnel selection and assessment = Reacciones de los candidatos ante el uso de las redes sociales en selección y evaluación de personal Articles uri icon

authors

publication date

  • January 2016

start page

  • 183

end page

  • 190

issue

  • 3

volume

  • 32

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1576-5962

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 2174-0534

abstract

  • Human Resource (HR) professionals are increasingly using Social Networking Websites (SNWs) for personnel recruitment and ion processes. However, evidence is d regarding their psychometric properties and their impact on applicant reactions. In this paper we present and discuss the results of exploring applicant reactions to either the use of a professional SNW (such as LinkedIn) or a non-professional SNW (such as Facebook). A scale for assessing applicant reactions was applied to 124 professionals. The results showed more positive attitudes to the use of professional SNWs compared with non-professional SNWs. Both gender and age moderated these results, with females and young applicants having a less positive attitude than males and older participants towards the use of non-professional SNWs = Los profesionales de recursos humanos cada vez utilizan con mayor frecuencia las plataformas de redes sociales [Social Networking Webs, SNW] en los procesos de reclutamiento y selección de personal. Sin embargo, existe una necesidad clara de obtención de evidencias psicométricas acerca del impacto en los candidatos. En el presente artículo presentamos y comentamos los resultados de una exploración de las reacciones de los candidatos ante la utilización en el proceso ivo de las SNW profesionales (i.e., LinkedIn) y las no profesionales (i.e., Facebook). Utilizamos una escala de reacciones de los candidatos aplicada a una muestra de 124 profesionales. Los resultados muestran una actitud significativamente más positiva hacia la utilización de los SNW profesionales que hacia los SNW no profesionales. El género y la edad parecen influir en dicha valoración en el caso de las SNW no profesionales. Las mujeres y los jóvenes tienen un juicio significativamente más negativo sobre la utilización de las SNW no profesionales que los varones y las personas de más edad.

subjects

  • Biology and Biomedicine
  • Business
  • Economics
  • Psychology

keywords

  • applicant reactions; assessment; personnel selection; social network web; plataformas de redes sociales; reacciones de los candidatos; selección de personal; evaluación