¿Es rentable el periodismo de calidad? Disposición al pago en Brasil y España = Is quality journalism profitable? Intent to pay in Brazil and Spain Articles uri icon

publication date

  • July 2017

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  • 211

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  • 220

issue

  • 2

volume

  • 29

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 0103-3786

abstract

  • La profesión periodística afronta una crisis que, al cambio de siglo, se ha agravado con el establecimiento del paradigma digital y son muchos, medios y periodistas, los que se han visto incapacitados para adaptarse al nuevo entorno y aceptar la reforma transversal que la red ha incitado en el modelo de negocio. Este artículo explora la predisposición al pago por el periodismo digital de calidad con la intención de aportar ideas a los profesionales del sector y orientarles en su búsqueda para un negocio sostenible. El texto presenta las reflexiones de 26 periodistas y académicos de Brasil y España que se han recogido mediante entrevistas estandarizadas no programadas. Los resultados muestran la necesidad de fidelizar al público mediante contenido digital exclusivo, participativo y de fácil acceso, aunque se evidencian igualmente las carencias en la formación y adaptación de los profesionales, así como las limitaciones impuestas por el mercado, los internautas y las herramientas digitales. = Journalism is facing an acute crisis that, with the turn of the century, has aggravated due to the establishment of the digital paradigm. Many media and journalists have been unable to adapt themselves to the new environment and have not yet accepted the cross-sectional reform that the Internet has provoked in the business model. This paper explores the intent to pay for quality digital journalism with the aim of providing a guiding groundwork for professionals that would shed light in their search for a viable business. The text presents the reflections made by 26 journalists and academics from Brazil and Spain whose opinions were collected through semi-structured interviews. The results not only show the need to maintain the audience's loyalty with unique, participatory and accessible digital content, but also reveal the gaps in the training and adaptation of professionals as well as the limitations imposed by the market, Internet users and social digital tools.

subjects

  • Information Science
  • Library Science and Documentation
  • Politics

keywords

  • quality journalism; media company; payment; digital journalism; internet users; calidad periodística; empresa mediática; pago; periodismo digital; usuarios de internet