Cultura abierta: conocimiento compartido = Open culture: shared knowledge Articles uri icon

publication date

  • January 2015

start page

  • 126

end page

  • 131

volume

  • 9

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1886-6344

abstract

  • Se describe la actual tendencia de lo abierto, que incluye conceptos como transparente, democrático, compartido, colectivo, libre, común, procomún..., con áreas de trabajo como open access, open data, linked open data, curación de datasets, open content, open research, open education, open innovation, open knowledge... Estos temas fueron tratados en las 13as Jornadas españolas de documentación (Fesabid 2015) los días 28-29 de mayo en Gijón, integrados en 3 ejes: 1) Información pública, datos y colecciones abiertas: Administración más transparente y cultura más compartida, 2) Investigación abierta: del open access al open data, y 3) Educación abierta y nuevas competencias: reactivando la función educadora de las bibliotecas y los servicios de información.The current openness trend includes concepts such as transparency, democracy, sharing, collective, free, common, or commons, and working areas such as open access, open data, open linked data, dataset curation, open content, open research, open education, open innovation, or open knowledge. All these issues were addressed in the 13th Jornadas españolas de documentación (Fesabid 2015, 28-29 May, Gijón, Spain). The conference offered 3 tracks: 1) Public information, open data and collections: transparent administration and shared culture; 2) Open research: from open access to open data; and 3) Open education and new skills: reactivating the educational role of libraries and information services.

keywords

  • apertura; transparencia; acceso abierto; datos abiertos; datos abiertos enlazados; curación de conjuntos de datos; investigación abierta; educación abierta; innovación abierta; conocimiento abierto; fesabid 2015; openness; transparency; open access; open data; open linked data; dataset curation; open research; open education; open innovation; open knowledge; fesabid 2015