Usos comunicativos de Linkedin: incidencia en empresas y profesionales de la información = Communicative uses of Linkedin: impact on companies and information professionals Articles uri icon

publication date

  • December 2015

start page

  • 13

end page

  • 21

volume

  • 21

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1134-1629

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 1988-2696

abstract

  • [ES] En este artículo se abordan los usos comunicativos de LinkedIn por empresas y profesionales de la información. El objetivo es apreciar con qué fines utilizan esta red, qué herramientas y aplicaciones son las más usadas, en qué medida contribuyen a la generación de contenidos en la misma y qué posicionamiento alcanzan frente a otros sectores en dicha red profesional. Para ello se analiza su presencia en los directorios de empresas, en los directorios profesionales, en los grupos de debate y en aplicaciones como LinkedIn Pulse. Además se observa el posicionamiento que tienen en los rankings empresariales y profesionales de LinkedIn. Todo ello teniendo presente los parámetros comunicativos imperantes en esta red y que contribuyen a la construcción de perfiles, creación de grupos de influencia, generación de contenidos y gestión de marca personal.
    [EN] This article deals with the communicative uses of LinkedIn by companies and professionalsin the information sector. Its aim is to determine for what purposes this network is used, which of itstools and applications are most used by this sector, to what degree they contribute to content generation,and what positioning is obtained in comparison with other sectors in this professional network. Accord­ingly, its presence is analyzed in company directories, professional directories, discussion boards and inapplications such as LinkedIn Pulse. At the same time, the study analyzes positioning attained inLinkedIn's company and professional rankings. All of the foregoing is carried out keeping in mind theprevailing communicative parameters in this professional network and which contribute to building pro­files, creating influence groups, content generation, and personal brand management.

subjects

  • Information Science

keywords

  • linkedin; medios de comunicación; periodistas; marca personal; communication media; journalists; personal branding