Nuevo hito en el caso Prestige : nota sobre la sentencia de la high court of justice (commercial court) de 6 de octubre de 2023 en el litigio entre el london steam-ship owers' mutual insurance association limited y el reino de España = New milestone in the Prestige case: Note on the ruling of the High Court of Justice (commercial Court) of October 6, 2023 in the litigation between the London Steam-ship Owers' Mutual Insurance Association Limited and the Kingdom of Spain
Articles
Overview
published in
publication date
- February 2024
start page
- 656
end page
- 670
issue
- 1
volume
- 16
Digital Object Identifier (DOI)
full text
Electronic International Standard Serial Number (EISSN)
- 1989-4570
abstract
- [ES] El accidente del buque Prestige, acaecido en aguas jurisdiccionales españolas hace ahora poco más de 20 años, ha dejado una larga estela de litigios, tanto judiciales como arbitrales. Una parte importante de las controversias generadas por el suceso se refiere la compensación de los daños causados por la contaminación provocada por los hidrocarburos transportados a bordo del buque. En el episodio más reciente de estas secuelas litigiosas, la High Court of Justice de Inglaterra y Gales deniega el reconocimiento del auto de ejecución dictado por la Audiencia Provincial de A Coruña en 2019, que obliga al asegurador del propietario del buque (el London Club) a pagar daños por encima del límite previsto en la normativa marítima internacional. La sentencia inglesa fue emitida tras una cuestión prejudicial elevada por el juez nacional al Tribunal de Justicia de la Unión Europea. La High Court decide apartándose del criterio interpretativo del TJUE y rechazando su carácter vinculante, al enfocar el efecto de dicho pronunciamiento desde una perspectiva jurisdiccional, en lugar de como una cuestión de fondo. [EN] The accident of the Prestige, which occurred in Spanish jurisdictional waters a little over 20 years ago, has left a long trail of litigation, both judicial and arbitral. An important part of the con-troversies generated by the event refers to the compensation of the damages resulting from the pollution caused by the oil carried onboard the ship. In the most recent episode of this litigious aftermath, the High Court of Justice of England and Wales refuses to recognize the enforcement order issued by the Provin-cial Court of A Coruña in 2019, which obliges the insurer of the shipowner (the London Club) to pay damages above the limit provided for in international maritime rules. The English judgment was issued following a preliminary ruling by the Court of Justice of the European Union. The High Court decided to depart from the interpretative criterion of the CJEU and rejected its binding nature, by approaching the effect of such ruling from a jurisdictional perspective, rather than as a matter of substance
Classification
subjects
- Law
keywords
- resolución judicial; reglamento bruselas i bis; reconocimiento y ejecución; arbitraje; cuestión prejudicial; tribunal de justicia de la unión europea; judgement; brussels i bis regulation; recognition and enforcement; arbitration; preli-minary ruling; court of justice of the european union