Sustainability of community media: proposal for a multidimensional model Articles uri icon

publication date

  • December 2024

start page

  • 869

end page

  • 884

issue

  • 4

volume

  • 30

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1134-1629

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 1988-2696

abstract

  • This article presents and supports a projective model to assess the sustainability of community media based on the articulation of a set of political, structural-organizational, legal, economic, socio-cultural, ecological, technological and communicational dimensions. These are operationalized and interrelated to optimize the processes of organization, management, production, access, use and appropriation of these media, committed to citizenship, for an effective exercise of the rights to information and communication, after which premises are offered to adapt the model to different contexts. It is not only about the capacity to remain in time, but also that the communicational proposal is capable of generating processes of transformation and ecological-social justice. The research that supports this model is of a communicological, empirical and applied nature, as well as employing a qualitative methodological perspective. The research techniques used were literature review, documentary analysis and validation of the model by specialists through the Delphi method in two rounds. As part of the model, a set of guiding principles is proposed, as well as a system of qualitative and quantitative indicators, on a scale of 0 to 100 points, which allow the evaluation of each of the dimensions mentioned above. Finally, a strategic plan is drawn up to enable decisions to be taken to maintain or increase the level of sustainability of the community environment. Among its main values, the model designed is holistic, dynamic and open to flexible application by the organizations that manage these environments.

    Este artículo presenta y fundamenta un modelo proyectivo para evaluar la sostenibilidad de los medios comunitarios partiendo de la articulación de un conjunto de dimensiones políticas, estructuralesorganizativas, jurídicas, económicas, socioculturales, ecológicas, tecnológicas y comunicacionales. Estas se operacionalizan e interrelacionan para optimizar los procesos de organización, gestión, producción, acceso, uso y apropiación de estos medios, comprometidos con la ciudadanía, para un efectivo ejercicio a los derechos a la información y la comunicación, tras lo cual se ofrecen premisas para adaptar el modelo a distintos contextos. Se trata no solo de la capacidad de permanecer en el tiempo, sino de que la propuesta comunicacional sea capaz de generar procesos de transformación y justicia ecológica-social. La investigación que sustenta este modelo es de corte comunicológico, empírica y aplicada. Se emplea una perspectiva metodológica cualitativa. Se utilizaron como técnicas de investigación la revisión bibliográfica, el análisis documental y la validación del modelo por criterio de especialistas, a través del método Delphi, en dos rondas. Como parte del modelo, se propone un conjunto de principios rectores, así como un sistema de indicadores cualitativos y cuantitativos, en una escala de 0 a 100 puntos, que permiten la evaluación de cada una de las dimensiones antes mencionadas. Por último, se plantea la elaboración de un plan estratégico que permita la toma de decisiones para mantener o elevar el nivel de sostenibilidad del medio comunitario. Entre sus principales valores, el modelo diseñado es holístico, dinámico y está abierto a una aplicación flexible por parte de las organizaciones que gestionan estos medios.

subjects

  • Law
  • Telecommunications

keywords

  • community media; participation; sustainability; social justice; citizenship; medios comunitarios; participación; sostenibilidad; justicia social; ciudadanía