Portavoces oficiales y estrategia audiovisual en la crisis de la Covid-19 en España = Official spokespersons and audiovisual strategy in the Covid-19 crisis in Spain
Articles
Electronic International Standard Serial Number (EISSN)
1699-2407
abstract
La crisis de la Covid-19 ha desestabilizado el sistema comunicativo mundial difuminando algunas de las fronteras de disciplinas como la comunicación política y la comunicación corporativa, o implantando fenómenos nuevos que hasta el momento no se habían conocido, como la competencia del day time televisivo frente al prime time. Este artículo parte del estudio del papel que han tenido los portavoces oficiales en la estrategia de comunicación de crisis del Gobierno de España. Se estudian también los cambios operados en la TV generalista y en abierto, el predominio de la comunicación política sobre la comunicación corporativa, y el papel que han jugado los portavoces gubernamentales como influencers. = The covid-19 crisis has destabilized the world communication system, blurring some of the borders between disciplines such as political communication and corporate communication, and implanting as yet unknown, new phenomena such as the competition between daytime versus primetime television. This article studies the role that official spokespersons have played in the Spanish Government’s crisis communication strategy. The changes in free-to-air television, the predominance of political communication over corporate communication, and the role of Government spokespersons as influencers are also studied.
Classification
subjects
History
Information Science
keywords
portavoces; comunicación de crisis; comunicación corporativa; comunicación política; sistema de medios; audiencias televisivas; influencers; covid-19; coronavirus; pandemias; spokespersons; spokesmen; crisis communication; corporate communication; media system; television audiences; in-fluencers; covid-19; coronavirus; pandemics