Educación a distancia y la comunidad de países de lengua portuguesa = Distance education and the community of the country of portuguese language Articles uri icon

publication date

  • June 2020

start page

  • 35

end page

  • 46

issue

  • 1

volume

  • 2

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 2674-5976

abstract

  • Se hace una reflexión acerca de la relación entre la Educación a Distancia y la Comunidad de Países de Lengua Portuguesa. Se emplea una investigación de carácter descriptivo, exploratorio y cualitativo. A partir de una revisión bibliográfica y documental sobre las Nuevas Tecnologías de la Información y de la Comunicación y la Educación a Distancia em distintas bases de datos bibliográficas, se efectúa la búsqueda de información relativa a la cooperación educativa entre los países de la Comunidad de Países de Lengua Portuguesa, empleando su la web institucional. Seleccionada la literatura apropiada al objeto de estudio, se realiza una lectura analítica de su contenido y se sistematiza la información relativa al problema de investigación. Los resultados resaltan la necesidad de implementar la educación a distancia en los países de la Comunidad de Países de Lengua Portuguesa, a través de políticas educativas concertadas para formar ciudadanos críticos y colaborativos. = A reflection is made about the relationship between Distance Education and the Community of Portuguese Language Countries. Descriptive, exploratory and qualitative research is used. From a bibliographic and documentary review on the New Information and Communication Technologies and Distance Education in different bibliographic databases, the search for information on educational cooperation between the countries of the Community of Portuguese Language Countries is carried out, using its institutional website. Once the appropriate literature has been selected for the object of study, an analytical reading of its content is carried out and the information related to the research problem is systematized. The results propose two paradigmatic educational cooperation initiatives, carried out by the Universidade Aberta de Portugal and the Universidade Aberta do Brasil, obtained through bilateral cooperation projects. The results propose two paradigmatic educational cooperation initiatives, carried out by the Universidade Aberta of Portugal and the Universidade Aberta of Brasil, obtained through bilateral cooperation projects, and highlight the need to implement distance education in the countries of the Community of Portuguese Language Countries, through concerted educational policies to train critical and collaborative citizens.

subjects

  • Computer Science
  • Education
  • Information Science
  • Library Science and Documentation

keywords

  • educación a distancia; comunidad de paises de lengua portuguesa; cooperación internacional; desarrollo; long distance education; community of portuguese language countries; social inclusion; development; international cooperation