Umbrales de transparencia en la imagen producida por artefactos de registro mecánico de la realidad = Thresholds of transparency in the image produced by mechanical recording of reality Articles uri icon

authors

  • MURCIA CARBONELL, ALBERTO

published in

publication date

  • September 2016

start page

  • 39

end page

  • 54

issue

  • 69

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1130-0507

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 1989-4651

abstract

  • En este artículo se revisa la hipótesis sobre la transparencia de las imágenes de Kendall Walton y sus diferentes críticas. Propongo que la imagen fotográfico-cinematográfica solo puede ser potencialmente transparente. Debería, así, hablarse de grados de transparencia. La transparencia de la imagen se divide en umbrales que dependen de la fase de producción en la que esté. De esta forma tenemos transparencia en el registro, de representación, de enunciación y epistémica. = In this article, it is questioned Kendall Walton’s claims about transparency. It is claiming that photographic-cinematographic image might only be transparent potentially, and we should talk about degrees of transparency. The threshold divides the image transparency, which depends on the timing of production of the image. Thus, there is recording transparency, transparency of representation, transparency of utterance, and epistemic transparency.

subjects

  • Art
  • Literature

keywords

  • transparencia; percepción; imaginación; ver como; ficción; edición; transparency; perception; imagining; seeing as; fiction; editing