Lucha contra la desinformación desde las bibliotecas universitarias = Fighting disinformation from academic libraries Articles uri icon

publication date

  • July 2019

issue

  • 4

volume

  • 28

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1386-6710

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 1699-2407

abstract

  • Se analiza el papel potencial que tienen las bibliotecas universitarias para concienciar sobre las noticias falsas y su pro-blemática. Se lleva a cabo un estudio que permite conocer la actual labor y acciones desarrolladas por las bibliotecas universitarias españolas respecto a este fenómeno. Se aplicó un cuestionario a las 75 universidades tanto públicas como privadas existentes en España. La tasa de respuesta fue del 56%. Los resultados muestran preocupación por el fenómeno de la desinformación en la educación superior y destacan el necesario papel de las bibliotecas como agentes infomedia-rios. Este estudio constituye una aproximación basada en datos sobre la actual relación de las bibliotecas universitarias y el fenómeno de la posverdad en el marco bibliotecario español. ---The potential role of university libraries in raising awareness about fake news and its problems is addressed. For this, a study that allows to know the current work and actions developed by the Spanish university libraries regarding this phenomenon was carried out. A questionnaire was sent to the 75 public and private universities in Spain. The response rate was 56%. The results show concern about the phenomenon of disinformation in higher education and highlight the necessary role of libraries as infomediarian agents. This study is an approximation based on data on the current relationship between university libraries and the phenomenon of post-truth in the Spanish library framework.

subjects

  • Library Science and Documentation

keywords

  • posverdad; noticias falsas; desinformación; redes sociales; medios; bibliotecas universitarias; bibliotecas académicas; alfabetización informacional; infomediación; españa; post-truth; fake news; disinformation; trust; social media; higher education; university libraries; academic libraries; media literacy; information literacy; infomediation; spain