Reshaping the broadcast sector: Regulation, business rules and the potential for evaluation of new policies = La reconfiguración del sector de radiodifusión: regulación, reglas de negocio y su potencial en la evaluación de las nuevas políticas Articles uri icon

authors

  • Navio Marco, Julio
  • HERNANDEZ MARTINEZ, FERNANDO
  • PEREZ LEAL, RAQUEL

publication date

  • September 2017

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  • 54

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  • 70

issue

  • 8

Electronic International Standard Serial Number (EISSN)

  • 2340-8464

abstract

  • The broadcast sector lives a continuous reconfiguration, and television broadcasters must adapt to new technologies in order to keep the leads. The emergence of new platforms over the Internet and the multi-platform services that allow watching any content at any time in mobile devices, reinforce the importance on the development of innovative business models to satisfy customer demands. In this paper the authors will analyze this dynamic market and its strategies for the future from a regulatory and political perspective, as there are key changes in the sectorial regulation that need to be evaluated as they are impacting the status-quo of the actors of this market and the relationships among them. At first, the regulatory framework will be analyzed: this research will include the changes in the European regulations for broadcast telecommunications focusing on the spectrum and the digital dividend. After that, main current business models and strategies will be reviewed. Finally, some conclusions about the future of the sector and the evaluation of the new policies are proposed. = El sector broadcast vive una reconfiguración continua, y los distribuidores de televisión deben adaptarse a las nuevas tecnologías con el fin de mantener el liderazgo. La aparición de nuevas plataformas a través de Internet y los servicios multiplataforma, que permiten ver cualquier contenido en cualquier momento en los dispositivos móviles, refuerzan la importancia del desarrollo de modelos de negocio innovadores para satisfacer las nuevas demandas de los clientes. En el presente artículo analizaremos este dinámico mercado y sus estrategias para el futuro desde una perspectiva regulatoria y política, ya que hay cambios clave en la regulación sectorial que necesitan ser evaluados y están afectando el status quo de los actores de este sector y las relaciones entre ellos. En primer lugar, se analizará el marco regulatorio: nuestra investigación incluirá los cambios en la normativa europea para las telecomunicaciones audiovisuales centrados en la gestión del espectro radioeléctrico como recurso escaso y el dividendo digital. Después, se revisarán los principales modelos de negocio y estrategias actuales. Por último, se proponen algunas conclusiones sobre el futuro del sector y su evaluación.

keywords

  • broadcast; regulation; spectrum; convergence; digital dividend; broadcast; regulación; espectro; convergencia; dividendo digital