Age Related Changes in the Executive Function of Colombian Children = Cambios relacionados con la edad en las Funciones Ejecutivas de niños colombianos Articles uri icon

authors

  • CADAVID RUIZ, NATALIA
  • RIO PEREDA, PABLO ANTONIO DEL
  • EGIDO, JAIME
  • GALINDO, PURIFICACIÓN

publication date

  • January 2016

start page

  • 1

end page

  • 10

issue

  • 5

volume

  • 15

International Standard Serial Number (ISSN)

  • 1657-9267

abstract

  • Executive Function (EF) is a higher cognitive process responsible for control and self-regulation of behavior. The aim of this study is to describe the developmental trajectory of EF in four and six-year old Colombian children, and to highlight possible differences by socio-cultural variables such as age, sex, type of school or socio-economic status. One hundred and sixty-three normotypical children were tested using psychological tests validated for a Spanish population belonging to the Weschler and Luria Initial batteries. HJ-biplot analysis showed that EF developed commensurate with age and school grade, although differences by socioeconomic status and type of school were evident = Las funciones ejecutivas (FE) son un proceso cognitivo superior para la autorregulación y control del comportamiento. El objetivo del estudio fue describir las trayectorias de desarrollo de 163 niños colombianos normotípicos de 4 y 6 años de edad y resaltar las diferencias observadas según variables sociodemográficas como edad, sexo, tipo de colegio y condición socioeconómica. Para ello, se aplicaron pruebas psicológicas validadas para población hispanohablante y que conforman las baterías de la Weschler y Luria inicial. Los análisis HJ-biplot realizados muestran que las FE se desarrollan en relación con la edad y el grado escolar de los niños, no obstante, también se observaron diferencias asociadas a las condiciones socioeconómicas y tipo de colegio al que asisten los niños.

subjects

  • Psychology

keywords

  • neuropsychology; executive functions; children; colombia; neuropsicología; funciones ejecutivas; niños